Lecz kto by między wami chciał się stać wielkim niech będzie sługą waszym. XXIX Niedziela Zwykła. Mk 10, 35-45

XXIX NIEDZIELA ZWYKŁA

XXIX NIEDZIELA ZWYKŁA

Lecz kto by między wami chciał się stać wielkim niech będzie sługą waszym. XXIX Niedziela Zwykła. Mk 10, 35-45

W Ewangelii na XXIX Niedzielę Zwykłą, Pan po raz trzeci i ostatni już formalnie komunikuje o swojej śmierci oraz zmartwychwstaniu. Jezus w dalszym ciągu głosi Uczniom tajemnicę mesjańskiego powołania oraz poucza o konsekwencjach bycia Jego naśladowcą. Najbliżsi uczniowie Chrystusa, Jakub i Jan, synowie Zebedeusza nie wykazali się zbytnim taktem. Swoją prośbą skierowaną do Mistrza, nie tylko nie wybrali odpowiedniego momentu na zadanie pytania, ale pokazali, że nie zrozumieli nauk Jezusa. Dziwić to może, szczególnie że Nauczyciel już dwa razy ganił Uczniów (8,32 ; 9,32), że nie myślą po ludzku, a nie wchodzą w logikę Bożą. Są głusi na słowa Jezusa o nadchodzącej męce i śmierci. 

Synowie gromu, bo tak zostali nazwani przez Jezusa, chcą, aby Jezus spełnił ich pragnienia i przystał na ich prośbę, jeszcze zanim padnie pytanie. Jako umiłowaniu uczniowie zapewne oczekiwali, że Mistrz “w ciemno” coś im obieca. Pragnęli gwarancji spełnienia ich marzeń. 

kielich, który ja mam pić i wy pić będziecie i chrzest który ja mam przyjąć, wy również przyjmiecie. XXIX Niedziela Zwykła. Mk 10, 35-45

Jezus pomimo tego, iż wie, co o chcą zapytać Apostołowie, pyta o ich pragnienia. Ówcześnie miejsce przy władcy stanowiło o zaszczycie i prestiżu danej osoby. Idąc tą logiką uczniowie zapewne chcieli zostać wyróżnieni. Nie rozumieli o jakiej chwale mówi Jezus. Dla Boga królować to służyć innym, być niewolnikiem i zajmować ostatnie miejsca. Wszystko w imię miłości. W wyobrażeniach apostołów owa “chwała” miała charakter ziemski, światowy. 

Kielich, jako powszechnie używane naczynie do spożywania płynów i napojów, w Starym Testamencie, symbolizował ludzki los. Był metaforą tego, co Bóg przeznaczył człowiekowi. W Biblii istnieje wiele obrazów przywołujących moc i wszechmoc Boga, który kieruje losem świata. Przykładowo czytamy u proroka Jeremiasza Weź z mojej ręki kubek wina to jest gniewu i daj je do picia wszystkim narodom, do których cię posyłam. Niech piją, zataczają się i szaleją przed mieczem, który poślę między nich

Chrzest w tym kontekście jest obrazem doświadczeniem przytłaczającego nieszczęścia. To metafora udręki. Poprzez zanurzenie w wodzie chrzcielnej umiera stary człowiek, a rodzi się nowy, żyjący w Chrystusie. Pierwsi chrześcijanie uznawali, że udział w cierpieniach Jezusa jest przywilejem i powodem do radości.

Chrzest i Eucharystia, do których nawiązuje Jezus to ustanowione sakramenty Nowego Przymierza. Każdy człowiek, chcąc stać się godnym udziału w przyszłej chwale Chrystusa musi w nich uczestniczyć.  Jak naucza Kościół Katolicki: 

W momencie śmierci krzyżowej, po obu stronach Jezusa, wisiało dwóch łotrów. Zapewne, gdy Synów Gromu, ochoczo odpowiedzieli Nauczycielowi “możemy”, nie o taką chwałę im chodziło. Jezus poważnie potraktował ich odpowiedź: pili z Jego kielicha i uczestniczyli w Jego chrzcie. Otworzyli i zamknęli serię świadectw danych przez Dwunastu Apostołów, o ofiarowaniu swojego życia w Imię Chrystusa. Jednak to do Ojca należy rozdawanie przywilejów i zaszczytów. 

Reakcja pozostałych Apostołów, może być potwierdzeniem, że noszą oni w swym sercu te same ambicje. Być może również chcą zaszczytnych miejsc i zirytował ich fakt, że ktoś ich uprzedził. 

Zdarza się, że ludzie bogaci, posiadający władzę na tym świecie, wykorzystując swoją pozycję społeczną, żyją kosztem ludzi ubogich. Pławiąc się w luksusach są zamknięci na potrzeby biednych. Widać to szczególnie w krajach Trzeciego Świata, gdzie wolność obywatelska jest ograniczana, a także, gdzie brakuje podstawowych środków do życia. Papież Franciszek stwierdza, że wielu ludzi, cierpi z powodu kataklizmów oraz głodu, a nadal konstruuje się i sprzedaje broń, a także marnuje się zasoby, podsycając wielkie i małe wojny. 

kto by między wami chciał się stać wielkim niech będzie waszym sługą a kto by chciał być pierwszym, niech będzie niewolnikiem wszystkich. XXIX Niedziela Zwykła. Mk 10, 35-45

Nauczyciel wykorzystując okazję, udziela im kolejnych pouczeń. Jezus przestrzega, aby Jego Apostołowie nie reprezentowali takiego systemu wartości. Aby inaczej patrzeli na otaczającą rzeczywistość. Chcąc przewodzić innych mają być uzewnętrzniać inną postawę – nie dążyć do wielkości, ale dbając o potrzeby innych, służyli im

Jezus zachęca, by stać się niewolnikiem wszystkich. To cios dla egoizmu. Taka jest droga ucznia Chrystusa. Stać się jak Mistrz, to być na wyłączność Boga, służyć Mu całym sercem i z miłości do Niego usługiwać innym ludziom. Jezus oddał na drzewie krzyża swoje życie za każdego człowieka, bez wyjątku. Chrystus bowiem również raz umarł za grzechy, sprawiedliwy za niesprawiedliwych, aby was do Boga przyprowadzić.

syn człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono lecz żeby służyć i dać swoje życie na okup za wielu. XXIX Niedziela Zwykła. Mk 10, 35-45

Bóg nie jest wykonawcą naszych planów. Należy weryfikować nasze prośby i badać czy nie są podsycane naszym egoizmem. Za każdym razem powinniśmy pytać czego chce od nas Jezus. Co Jemu się podoba, a nie nam. Na przykładzie prośby “Synów Gromu” powinniśmy nauczyć się prosić zgodnie z Wolą Bożą. Bóg realizuje obietnice jakie nam dał, a nie nasze oczekiwania.

Cierpienie jest nieuniknioną bramą do chwały Ojca. Jeżeli dobrowolnie, w naszych cierpieniach, zjednoczymy się z Męką Chrystusa, wówczas w tajemniczy sposób, staną się one źródłem łaski. 

Konieczne jest, abyśmy poddali weryfikacji nasze pojęcie władzy. Która postawa jest nam bliższa: czy dążymy do posiadania (MIEĆ), czy do służby do (BYĆ DLA). 

Prośmy Pana, aby dał nam zrozumieć, co rzeczywiście oznacza z Nim Królować. Abyśmy potrafili stać się sługami i niewolnikami wszystkich, z powodu Chrystusa, aby zyskać prawdziwą wolność.  

Zgromadzenie Sióstr Rodziny Betańskiej

Betanki – modlimy się za kapłanów oraz otaczamy ich duchową opieką.

: XXIX NIEDZIELA ZWYKŁA

Nie polegaj nigdy na sobie, lecz zawsze ufaj Panu Jezusowi i spoczywaj w Bogu.

error: Treści są chronione, przepraszamy :)